الخميس، 6 مارس، 2008

نفسى اشوفك يا معفن


نفسى اشوفك يا معفن
انا كنت الأول فاكره محترم … و كنت ملتمس ليه عشرات الاعذار
قلت مش معقول حد ييجى يسكن هنا و يكون معفن كده.. اكيد معذور ..يمكن علشان مافيش صناديق للزباله قريبه بيضطر يرمى زبالته جنب العماره اللى انا ساكن فيها.. و خصوصا انها اول عماره قدام المدخل و كله بيعدى عليها… انا عن نفسى كنت بامشى مشوار طويل كل يوم الصبح لغاية أقرب صندوق
لغاية ما الموضوع تحول لمشكله مع تراكم اكوام الزباله فى الشارع و بقت العماره اللى انا ساكن فيها هى العماره الوحيده فى القاهره الجديده كلها اللى جنبها كوم زباله
بدات ابعت شكاوى لجهاز المدينه و لجرايد كتير و اشترك فى الموضوع ده سكان كتير من عمارتنا و كذا عماره تانيه
و كانت مطالبنا و شعاراتنا موحده ..” عايزين صندوق زباله كبير قريب مننا” .. “عايزين نشوف فلوس الزباله اللى بندفعها كل شهر بتروح فين” .. “الحكومه هاتعود الناس على رمى الزباله فى الشارع”
و اخيرا بعد احتجاجات و شكاوى كتيرفى جهاز المدينه قاموا بوضع صندوق كبير يخدم كذا عماره.. و العمال بقوا ينضفوا الصندوق كل يومين … قلنا الحمد لله اخيرا بتوع الجهاز بقى عندهم دم و احساس
المشكله مش فى كده … المشكله انى كنت فاكر انه محترم و مش قادر يمشى لغاية الصندوق البعيد … دلوقتى برضه بيرمى الزباله جنب العماره رغم ان الصندوق بقى قريب جدا
نفسى اعرف ايه احساسه لما بيلاقى ان هو الوحيد اللى بيرمى الزباله فى الشارع رغم ان فيه صندوق قريب
و هل هو معفن من زمان ولا ده جاله قريب … طب هل يا ترى دور على علاج؟
هل اللى عنده ده ادمان ولا متعود على كده قبل ما ييجى الاقهره الجديده
اسئله كثيره تدور فى ذهنى كل صباح .. نفيى ايألها للشخص المعفن ده
نفسى بجد اشوفه
يا ريت لو حد يسلفنى كاميرا للمراقبه علشان اعرف هو مين
و ساعتها هيلاقى صورته متعلقه بالحجم الطبيعى فى نفس المكان اللى بيرمى فيه زبالته .. علشان يتفضح فى المنطقه كلها
و كمان انا ناوى لما اعرف عنوانه ارمى زبالتى و زبالة الجيران قدام باب شقته
ghosty
ماهرى حتى النخاع

ليست هناك تعليقات: